Webconcepten – De fasen van de levenscyclus

Elke webconcept kent in de meeste gevallen een levenscyclus. Voor de meeste websites zal de onderstaande levenscyclus van toepassing zijn. Bepaalde applicaties zoals games of apps zullen punt 5 en 7 anders worden ingevuld. Uit ervaring zien we dat elke concept dat men wil gaan ontwikkelen tijdens het proces weer nieuwe vragen of ideeën oproept, waardoor er een soort van cyclus ontstaat. Onze ervaring is dat ontwikkelen van webconcepten een creatief groei proces is. Naast het exacte werk van het programmeren zul je uiteindelijk altijd dienen te onderzoeken of de gebruiker hiermee uit de voeten kan en of de doelgroep de bedoeling snel kan begrijpen.

Wanneer een concept intuïtief begrepen wordt waardoor de gebruiker er snel mee uit de voeten kan zal het succes groter zijn. Iets intuïtief begrijpen is ook tijdsgebonden denken we. Zoals het gebruik van internet en de browser was wellicht 20 jaar geleden minder gebruikelijk voor de meeste mensen dan nu. Net zoals het gebruik van een smart-phone. Als iets echt nieuw is, dan kun je wellicht de gebruiker meenemen doordat het zijn nieuwsgierigheid opwekt en men op onderzoek uitgaat.

Het allermooiste cadeau is dat men blij wordt van het gene wat jij toevoegt aan deze wereld!

Webconcepten - De fasen van de levenscyclus

1. Analyse
2. Specificaties ontwikkeling
3. Ontwerp en ontwikkeling
4. Programmeren
5. Inhoud van het schrijven (content)
6. Testen
7. Promotie (SEO) | Pagerank-test
8. Onderhoud en updaten

levenscyclus-webconcepts-utilewebsites